Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559, ze zm.) Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach ( tj. Dz.U. 2018 poz. 870) *Data dostarczenia zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) * Adresatem Wniosku/Petycji* - jest O*rgan ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pośrednictwem adresu e-mail, pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycję. Rzeczony adres e-mail uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.* *W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) * Preambuła Wniosku/Petycji*: Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 782) wprowadziła istotne zmiany w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503, ze zm.) - stopniowo nakładając na samorządy obowiązek tworzenia danych przestrzennych dla aktów planowania przestrzennego (APP) oraz ich udostępniania za pomocą usług sieciowych (wyszukiwania, przeglądania i pobierania). *Tymczasem kiedy pytaliśmy kilka lat temu o stan faktyczny w Gminach - związany ze stopniem zaawansowania prac nad udostępnieniem wzmiankowanych danych przestrzennych za pomocą usług sieciowych - okazało się, że jak zwykle w Gminach - jest bardzo duże spektrum i rozbieżności w zaawansowaniu prac. * *Począwszy od Gmin, które w stopniu bardzo zaawansowanym uruchomiły usługi sieciowe, spełniając nawet a priori przepisy ustawowe - skończywszy na gminach, które w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej - udzielały informacji (jak wynika przynajmniej z kontentu odpowiedzi) świadczących o całkowitej nieznajomości tematu i podstawowych zagadnień z tym związanych - sic ! a co za tym idzie o zerowym stopniu zaawansowania prac nad tym zagadnieniem. * Dlatego biorąc pod uwagę powyższe, oraz uzasadniony społecznie - interes pro publico bono, wnosimy: Osnowa Wniosku: §1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt. 2 lit. c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) *o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie stopnia zaawansowania prac nad zapewnieniem bezpośredniego dostępu do danych przestrzennych dla APP i ich zbiorów za pomocą usługi pobierania WFS, którego wymaga Ustawodawca zgodnie z przyjętym vacatio legis ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503, 1846) w związku z przepisami Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 782).* *Dla ułatwienia sporządzenia klarownej odpowiedzi - porównywalnej w skali makro - wnioskodawca proponuje, aby rzeczony stan zaawansowania żądany powyższym wnioskiem - Urzędnicy - w stosownej odpowiedzi - oszacowali w skali od 0 do 100%.* *Przy czym oczywiście 100% to zapewnienie bezpośredniego dostępu - na dzień złożenia przedmiotowego wniosku - do danych przestrzennych APP i ich zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla wszystkich obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego. * Natomiast 50% - to zapewnienie możliwości pobierania kopii danych przestrzennych APP i ich zbiorów (np. za pośrednictwem usługi pobierania ATOM). *Nie ulega wątpliwości, że Gminy zapewniając bezpośredni dostęp do danych przestrzennych aktów planowania przestrzennego będą optymalizować lokalny proces inwestycyjny, co przyczyni się do ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności - scilicet zaspokoją art. 241 KPA, na który tak często powołujemy się w związku z naszymi wnioskami. * *Wszystko oczywiście ma być wykonane - jak zwykle za pieniądze Podatników* - zatem tym większy niepokój o to czy nasze pieniądze zostaną w tym przypadku racjonalnie wydatkowane - a końcowym efektem będzie to, że do danych przestrzennych zostanie zapewniony bezpośredni dostęp online, co umożliwi ich analizowanie i przetwarzanie w zestawieniu z danymi z obszaru całej Polski i UE. Przez długi czas o dane tego typu trzeba było wnioskować, co znacznie wydłużało proces inwestycyjny. Obecnie osoby fizyczne i podmioty, które wykonują rekonesans - badając tereny, przygotowując plany inwestycyjne i pozyskując tereny pod zabudowę - zgodnie z intencjami ustawodawcy, rzeczone dane będą mogły pobierać i analizować online. Tyle de iure (...) , ale jak to na ogół bywa - w empirii zwykle w Gminach - napotyka się na wiele trudności - o czym świadczy np. bogata judykatura dot. zapewnienia bezpośredniego dostępu przez Gminy do danych przestrzennych tworzonych dla aktów planowania przestrzennego (...) etc. Czytając wyroki, aż trudno nadziwić się bezczynności, jaką prezentują urzędnicy w tym obszarze zadań powierzonych im przez Ustawodawcę i Podatników. Zatem prawa Podatników zagwarantowane ww. aktami prawa oraz określone i uszczegółowione dodatkowo w Ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 214) oraz w Ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641, ze zm.) - są często martwe. A priori zastrzegamy sobie możliwość opublikowania wybranych odpowiedzi na na naszych portalach i jak zwykle wnosimy o pełną publikację poniższej petycji. Dodatkowo *§1.2) Na mocy wzmiankowanych powyżej przepisów, art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 Ustawy o dost. do inf. publ. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176) wnosimy o podanie danych kontaktowych urzędnika, który w ramach powierzonych mu kompetencji i zadań odpowiedzialny jest w Urzędzie za wyżej sygnalizowany obszar zadań publicznych. * *§1.3) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści wniosku na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata). W przypadku wniosku w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej prośba jest fakultatywna gdyż - obowiązek taki istnieje jedynie w przypadku petycji. * *Notabene chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie, jesteśmy przekonani, że Urząd również. * II - Petycja Odrębna §2) *W trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 tj. z dnia 2018.05.10) - biorąc pod uwagę, powyższą argumentację wnioskujemy o jak najszybsze zaspokojenie wyżej powołanych przepisów oraz zapewnienie bezpośredniego dostępu do danych przestrzennych i ich zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla wszystkich obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego, w formie przewidzianej przez Ustawodawcę w stosownych terminach.* * Zdaniem wnoszącego - niniejsze pismo należy go procedować dwutorowo - poniższą część w trybie ustawy o petycjach i powyższą część w trybie ustawy o dostępie do inf. publicznej. Dla zmniejszenia marnotrawstwa papieru i ograniczenia procedur biurokratycznych wniosek i petycję przesyłamy en-bloc - w jednym piśmie. *Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze pisma jako dwa środki prawne - wniosek i odrębną petycję - *vide - piśmiennictwo: J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania..., s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - materiał dostępny w sieci Internet. * *W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) * Oczywiście ABY NASZA PETYCJA NIE BYŁA W ŻADNYM RAZIE ŁĄCZONA z ewentualnym PÓŹNIEJSZYM trybem ewentualnego zamówienia. Nie musimy dodawać, że jesteśmy przekonani, iż ewentualne postępowania będą prowadzone z uwzględnieniem zasad uczciwej konkurencji - i o wyborze ewentualnego oferenta będą decydować jedynie ustalone przez Decydentów kryteria związane inter alia z zaspokojeniem aktualnego stanu prawnego, bezpieczeństwem oraz racjonalnym i oszczędnym wydatkowaniem środków publicznych. §2.1) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie. Dodatkowe uzasadnienie społecznej wagi pisma i idee fixe: *Korespondując z brzmieniem art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej ( t.j. Dz. U. 2022 poz. 902) oraz art. 2 ust. 3 in fine Ustawy o Petycjach - zdaniem wnioskodawcy - dane te powinny być ad hoc dostępne w Urzędzie – i ich kompletacja nie wymaga działań związanych z długotrwałym ich przetwarzaniem oraz dane te wydają się szczególnie istotne z punktu widzenia interesu publicznego pro publico bono a sprawy związane z ułatwieniem procesu inwestycyjnego i zaspokojeniem praw Petentow/Interesantów/Inwestorów to - w mniemaniu wnioskodawcy/petycjodawcy* - wartości wymagające szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego (...) - nawiązując osnowy powyższego wniosku. * §3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku/petycji* w trybie §7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) - na adres poczty elektronicznej mapy-interaktywne@samorzad.pl §4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytań i petycji złożonych na mocy art. 63 Konstytucji RP - w związku z art. 241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres poczty elektronicznej mapy-interaktywne@samorzad.pl §5) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)
Współwnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes Zarządu - Adam Szulc
ul. Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
|