Wersja archiwalna z dnia 2020-08-19 09:45:35
|
Załącznik do zarządzenia Nr 8/2018
Kierownika GOPS w Solcu-Zdroju
z dnia 03.12.2018 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W SOLCU-ZDROJU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Solcu-Zdroju zwany dalej regulaminem określa strukturę organizacyjną Ośrodka,
zasady jego funkcjonowania, zakres zadań stanowisk pracy oraz tryb i
organizację pracy.
§2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Solcu-Zdroju,
- regulaminie, należy przez to rozumieć regulamin
organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju,
- Wójcie, należy przez to rozumieć Wójta Gminy Solec-Zdrój,
- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w
Solcu-Zdroju.
§3
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju jest
jednostką organizacyjną Gminy Solec-Zdrój.
§4
Obszarem działania Ośrodka jest teren Gminy
Solec-Zdrój.
§5
Siedzibą Ośrodka jest
budynek Urzędu Gminy w Solcu-Zdroju, ul. 1 Maja 10, 28-131 Solec Zdrój.
§6
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Solcu Zdroju realizuje
zadania własne gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Rozdział II
Struktura organizacyjna
§7
1. W Gminnym Ośrodku
Pomocy Społecznej w Solcu Zdroju wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
a) kierownik Ośrodka,
b) główny księgowy,
c) pracownicy socjalni,
d) asystent rodziny
e) referent ds. zabezpieczenia społecznego
2. Szczegółowe zakresy czynności na poszczególne stanowiska
pracy ustala kierownik Ośrodka.
Rozdział III
Podział zadań między stanowiskami
§8
1. Do zadań i
kompetencji Kierownika należy w szczególności:
a)
zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka,
b)
sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i realizacją zadań powierzonych
Ośrodkowi,
c)
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
d)
prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w ramach
posiadanego upoważnienia w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka
należących do właściwości gminy,
e)
nadzorowanie realizacji budżetu przy uwzględnieniu przepisów ustawy o finansach
publicznych,
f)
zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo – księgowych,
g)
zarządzanie mieniem ośrodka,
h) wydawanie
aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji,
i) składanie
Radzie Gminy corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka,
j)
przyjmowanie klientów Ośrodka w sprawach wniosków i skarg.
2. Do
podstawowych obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
a)
prowadzenie rachunkowości Ośrodka oraz całości spraw związanych ze
zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami,
b)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych z planem
finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji
finansowych,
c)
sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu oraz planu budżetowego, a
także dokonywanie niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem
wydatków w paragrafach,
d) opracowywanie
projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych,
e)
prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie
inwentaryzacji składników majątku,
f) terminowe
regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka
3. Do zadań pracownika
socjalnego należy w szczególności:
a)
rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w Gminie Solec
Zdrój,
b)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
c) praca
socjalna,
d)
sporządzanie kontraktów socjalnych,
e)
wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej
aktywności społecznej,
f)
zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie
negatywnym zjawiskom w środowisku,
g) udzielanie
pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
h) wprowadzanie
danych świadczeniobiorców do systemu informatycznego,
i) udzielanie
pomocy w formie poradnictwa,
j)
współdziałanie z instytucjami i organizacjami w zakresie pomocy społecznej,
k)
prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczenia wychowawczego
należących do właściwości gminy.
4. Do zadań
asystenta rodziny należy:
a)
opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami
rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11ust . 1;
b)
opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy
zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy
dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
c)
udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu
umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
d)
udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
psychologicznych; wychowawczych z dziećmi;
e)
wspieranie aktywności społecznej rodzin;
f)
motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
g)
udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
h)
motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu
kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności
psychospołecznych;
i)
udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
psychoedukacyjnych;
j)
podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
k)
prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
l)
realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu
kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. poz. 1860);
ł)
prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
m)
dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i
przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w
art. 17 zatrudnienie i stosunek pracy
asystenta rodziny ust. 1;
n)
monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
o)
sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
p)
współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi
organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi
się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
r)
współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a zespół
interdyscyplinarny ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w
rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390), lub innymi podmiotami, których pomoc
przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
5.
Do zadań referenta ds. zabezpieczenia społecznego należy:
a)
prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczeń wychowawczych,
b)
sporządzanie decyzji i rozstrzygnięć dotyczących świadczeń wychowawczych,
c)
przygotowywanie list wypłat należnych świadczeń,
d)
prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych,
e)
przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowanie
działań wobec dłużników alimentacyjnych,
f)
systematyczne wprowadzanie danych do systemów informatycznych.
Rozdział IV
Zasady podpisywania pism i decyzji
§9
Kierownik Ośrodka
samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi odpowiedzialność zgodnie z
kompetencjami:
- Wójt udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania
decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach należących do właściwości
gminy, wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz innych przepisów
prawnych,
- w razie nieobecności Kierownika prawo do podpisywania
decyzji ma tylko osoba upoważniona przez Wójta na wniosek Kierownika,
- Kierownik Ośrodka podpisuje dokumentację dotyczącą spraw
związanych z pomocą społeczną oraz wynikającą z ustaw szczególnych,
- pracownicy socjalni podpisują wywiady środowiskowe,
alimentacyjne, kontrolne ze swojego terenu, zgodnie z podziałem zadań
określonych w zakresie czynności.
Rozdział V
Zasady obsługi interesantów
§ 10
1. Przyjęcia
interesantów odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Ośrodka tj.
od 7.00 do 15.00.
2.
Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami
Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.
§ 11
Nadzór nad przebiegiem załatwiania indywidualnych
spraw sprawuje Kierownik Ośrodka.
§ 12
Interesantów
w sprawie wniosków i skarg przyjmuje Kierownik Ośrodka w godzinach urzędowania.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 13
Regulamin
wchodzi w życie z dniem podpisania zarządzenia Kierownika GOPS w Solcu Zdroju
Nr 8/2018 z dnia 03.12.2018 r.
Ta strona używa plików cookies, zapisywanych i odczytywanych z Twojego urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wszystkie szczegóły na ten temat znajdziesz w naszej
Polityce Prywatności
|