Regulamin organizacyjnyDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2020-08-19 09:45:35

                                                                                           Załącznik do zarządzenia Nr 8/2018

                                                                                             Kierownika GOPS w Solcu-Zdroju           

                                                                                             z dnia  03.12.2018 r.

                                                                              

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W SOLCU-ZDROJU

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1

Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju zwany dalej regulaminem określa strukturę organizacyjną Ośrodka, zasady jego funkcjonowania, zakres zadań stanowisk pracy oraz tryb i organizację pracy.

 

§2

 

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

- Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju,

- regulaminie, należy przez to rozumieć regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju,

- Wójcie, należy przez to rozumieć Wójta Gminy Solec-Zdrój,

- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w

Solcu-Zdroju.

§3

 

 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Solcu-Zdroju jest jednostką organizacyjną Gminy Solec-Zdrój.

§4

 

 Obszarem działania Ośrodka jest teren Gminy Solec-Zdrój.

 

§5

 

 Siedzibą Ośrodka jest budynek Urzędu Gminy w Solcu-Zdroju, ul. 1 Maja 10, 28-131 Solec Zdrój.

 

 

§6

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Solcu Zdroju realizuje zadania własne gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

 

 

 

Rozdział II

Struktura organizacyjna

 

§7

 1. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Solcu Zdroju wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:

a) kierownik Ośrodka,

b) główny księgowy,

c) pracownicy socjalni,

d) asystent rodziny

e) referent ds. zabezpieczenia społecznego

2. Szczegółowe zakresy czynności na poszczególne stanowiska pracy ustala kierownik Ośrodka.

 

 

Rozdział III

Podział zadań między stanowiskami

 

§8

1. Do zadań i kompetencji Kierownika należy w szczególności:

a) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka,

b) sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i realizacją zadań powierzonych Ośrodkowi,

c) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,

d) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w ramach posiadanego upoważnienia w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka należących do właściwości gminy,

e) nadzorowanie realizacji budżetu przy uwzględnieniu przepisów ustawy o finansach publicznych,

f) zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo – księgowych,

g) zarządzanie mieniem ośrodka,

h) wydawanie aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji,

i) składanie Radzie Gminy corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka,

j) przyjmowanie klientów Ośrodka w sprawach wniosków i skarg.

 

 

2. Do podstawowych obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:

a) prowadzenie rachunkowości Ośrodka oraz całości spraw związanych ze zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami,

b) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji finansowych,

c) sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu oraz planu budżetowego, a także dokonywanie niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach,

d) opracowywanie projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych,

e) prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątku,

f) terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka

3. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

a) rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w Gminie Solec Zdrój,

b) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,

c) praca socjalna,

d) sporządzanie kontraktów socjalnych,

e) wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,

f) zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku,

g) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

h) wprowadzanie danych świadczeniobiorców do systemu informatycznego,

i) udzielanie pomocy w formie poradnictwa,

j) współdziałanie z instytucjami i organizacjami w zakresie pomocy społecznej,

k) prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczenia wychowawczego należących do właściwości gminy.

4. Do zadań asystenta rodziny należy:

a) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11ust . 1;

b) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;

c) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;

d) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych; psychologicznych; wychowawczych z dziećmi;

e) wspieranie aktywności społecznej rodzin;

f) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

g) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;

h) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;

i) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;

j) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

k) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;

l) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. poz. 1860);

ł) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;

m) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 zatrudnienie i stosunek pracy asystenta rodziny ust. 1;

n) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;

o) sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;

p) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;

r) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a zespół interdyscyplinarny ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390), lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

5. Do zadań referenta ds. zabezpieczenia społecznego należy:

a) prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczeń wychowawczych,

b) sporządzanie decyzji i rozstrzygnięć dotyczących świadczeń wychowawczych,

c) przygotowywanie list wypłat należnych świadczeń,

d) prowadzenie postępowań w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych,

e) przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych,

f) systematyczne wprowadzanie danych do systemów informatycznych.

 

Rozdział IV

Zasady podpisywania pism i decyzji

 

§9

 Kierownik Ośrodka samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi odpowiedzialność zgodnie z kompetencjami:

- Wójt udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach należących do właściwości gminy, wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz innych przepisów prawnych,

- w razie nieobecności Kierownika prawo do podpisywania decyzji ma tylko osoba upoważniona przez Wójta na wniosek Kierownika,

- Kierownik Ośrodka podpisuje dokumentację dotyczącą spraw związanych z pomocą społeczną oraz wynikającą z ustaw szczególnych,

- pracownicy socjalni podpisują wywiady środowiskowe, alimentacyjne, kontrolne ze swojego terenu, zgodnie z podziałem zadań określonych w zakresie czynności.

 

 

 

Rozdział V

Zasady obsługi interesantów

 

§ 10

 

1. Przyjęcia interesantów odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Ośrodka tj. od 7.00 do 15.00.

2. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.

 

 

§ 11

 

Nadzór nad przebiegiem załatwiania indywidualnych spraw sprawuje Kierownik Ośrodka.

 

 

§ 12

 

Interesantów w sprawie wniosków i skarg przyjmuje Kierownik Ośrodka w godzinach urzędowania.

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

§ 13

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania zarządzenia Kierownika GOPS w Solcu Zdroju Nr 8/2018 z dnia 03.12.2018 r.

 

 

Ta strona używa plików cookies, zapisywanych i odczytywanych z Twojego urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Wszystkie szczegóły na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności