Petycja 8/22

Wersja do druku

   Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w
   rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
   samorządzie gminnym   (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559, ze zm.)
   Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w
   załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym -
   stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach
   zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r.
   poz. 162, 1590)  oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (
   tj. Dz.U. 2018 poz. 870)
   *Data dostarczenia  zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks
   Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) *
   Adresatem Wniosku/Petycji* - jest O*rgan  ujawniony w komparycji -
   jednoznacznie identyfikowalny  za pośrednictwem adresu e-mail, pod
   którym odebrano niniejszy wniosek/petycję. Rzeczony adres e-mail
   uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.*
   *W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego
   pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222
   Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
   administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) *
   Preambuła Wniosku/Petycji*:
   Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo
   geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
   2020 r. poz. 782)  wprowadziła istotne zmiany w ustawie  z dnia 27
   marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j.
   Dz. U. z 2022 r. poz. 503, ze zm.)  - stopniowo nakładając  na
   samorządy obowiązek tworzenia danych przestrzennych dla aktów
   planowania przestrzennego (APP) oraz ich udostępniania za pomocą
   usług sieciowych (wyszukiwania, przeglądania i pobierania).
   *Tymczasem kiedy pytaliśmy kilka lat temu o stan faktyczny w Gminach
   - związany ze stopniem zaawansowania prac nad udostępnieniem
   wzmiankowanych danych przestrzennych za pomocą usług sieciowych -
   okazało się, że jak zwykle w Gminach - jest bardzo duże spektrum i
   rozbieżności w zaawansowaniu prac. *
   *Począwszy od Gmin, które w stopniu bardzo zaawansowanym uruchomiły
   usługi sieciowe, spełniając nawet a priori przepisy ustawowe  -
   skończywszy na gminach, które w trybie Ustawy o dostępie do
   informacji publicznej - udzielały informacji (jak wynika
   przynajmniej z kontentu odpowiedzi) świadczących o całkowitej
   nieznajomości tematu i podstawowych zagadnień z tym związanych - sic
   ! a co za tym idzie o zerowym stopniu zaawansowania prac nad tym
   zagadnieniem. *
   Dlatego biorąc pod uwagę powyższe, oraz uzasadniony społecznie -
   interes pro publico bono, wnosimy:
   Osnowa Wniosku:
   §1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1
   lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt. 2 lit. c Ustawy z dnia 6 września o
   dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902)
   *o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie  stopnia
   zaawansowania prac nad zapewnieniem bezpośredniego dostępu do danych
   przestrzennych dla APP i ich zbiorów za pomocą usługi pobierania
   WFS, którego wymaga Ustawodawca zgodnie z przyjętym vacatio legis
     ustawy  z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
   przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503, 1846)  w związku z
   przepisami Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy –
   Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz.
   U. z 2020 r. poz. 782).*
   *Dla ułatwienia sporządzenia klarownej odpowiedzi - porównywalnej  w
   skali makro  - wnioskodawca proponuje, aby rzeczony stan
   zaawansowania żądany powyższym wnioskiem  - Urzędnicy - w stosownej
   odpowiedzi - oszacowali w skali od 0 do 100%.*
   *Przy czym oczywiście 100% to zapewnienie bezpośredniego dostępu -
   na dzień złożenia przedmiotowego wniosku - do danych przestrzennych
   APP i ich zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla
   wszystkich obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego. *
   Natomiast 50% - to zapewnienie możliwości pobierania kopii danych
   przestrzennych APP i ich zbiorów (np. za pośrednictwem usługi
   pobierania ATOM).
   *Nie ulega wątpliwości, że Gminy  zapewniając bezpośredni dostęp do
   danych przestrzennych aktów planowania przestrzennego będą
   optymalizować lokalny proces inwestycyjny, co przyczyni się do
     ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia
   pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego
   zaspokajania potrzeb ludności - scilicet zaspokoją art. 241 KPA, na
   który tak często powołujemy się w związku z naszymi wnioskami. *
   *Wszystko oczywiście ma być wykonane - jak zwykle za pieniądze
   Podatników* -  zatem tym większy niepokój o to czy nasze pieniądze
   zostaną w tym przypadku racjonalnie wydatkowane - a końcowym efektem
   będzie to, że do danych przestrzennych zostanie zapewniony
   bezpośredni dostęp online, co umożliwi ich analizowanie i
   przetwarzanie w zestawieniu z danymi z obszaru całej Polski i UE.
   Przez długi czas o dane tego typu  trzeba było wnioskować, co
   znacznie wydłużało proces inwestycyjny. Obecnie osoby fizyczne i
   podmioty, które wykonują rekonesans - badając tereny, przygotowując
   plany inwestycyjne i  pozyskując tereny pod zabudowę - zgodnie z
   intencjami ustawodawcy, rzeczone dane będą  mogły pobierać i
   analizować online.
   Tyle de iure (...) , ale jak to na ogół bywa - w empirii zwykle w
   Gminach - napotyka się na wiele trudności - o czym świadczy np.
   bogata judykatura dot. zapewnienia bezpośredniego dostępu przez
   Gminy do danych przestrzennych tworzonych dla aktów planowania
   przestrzennego (...) etc.
   Czytając wyroki, aż trudno nadziwić się bezczynności, jaką
   prezentują urzędnicy w tym obszarze zadań powierzonych im przez
   Ustawodawcę i Podatników.
   Zatem prawa Podatników zagwarantowane ww. aktami prawa oraz
   określone i uszczegółowione dodatkowo w Ustawie z dnia 4 marca 2010
   r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz. U. z 2021 r.
   poz. 214) oraz w  Ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych
   danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641, ze zm.) - są często martwe.
   A priori zastrzegamy sobie możliwość opublikowania wybranych
   odpowiedzi na na naszych portalach i jak zwykle wnosimy o pełną
   publikację poniższej petycji.
   Dodatkowo
   *§1.2) Na mocy wzmiankowanych powyżej przepisów, art. 61 Konstytucji
   RP, w trybie art. 6 ust. 1  Ustawy o dost. do inf. publ. (t.j. Dz.
   U. z 2020 r. poz. 2176) wnosimy o podanie danych kontaktowych
   urzędnika, który w ramach powierzonych mu kompetencji i zadań
   odpowiedzialny jest w Urzędzie za wyżej sygnalizowany obszar zadań
   publicznych. *
   *§1.3) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań -
   wnosimy o opublikowanie treści wniosku  na stronie internetowej
   podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego
   (Adresata). W przypadku wniosku w trybie  ustawy o dostępie  do
     informacji publicznej prośba jest fakultatywna gdyż - obowiązek
   taki istnieje jedynie w przypadku petycji. *
   *Notabene chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie, jesteśmy
   przekonani, że Urząd również. *
   II - Petycja Odrębna
   §2) *W trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 tj. z dnia
   2018.05.10)  -  biorąc pod uwagę, powyższą argumentację wnioskujemy
   o jak najszybsze zaspokojenie wyżej powołanych przepisów oraz
   zapewnienie bezpośredniego dostępu do danych przestrzennych i ich
   zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla wszystkich
   obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego, w formie
   przewidzianej przez Ustawodawcę w stosownych terminach.*
   * Zdaniem wnoszącego - niniejsze pismo należy go procedować
   dwutorowo - poniższą część w trybie ustawy o petycjach i powyższą
   część w trybie ustawy o dostępie do inf. publicznej. Dla
   zmniejszenia marnotrawstwa papieru i ograniczenia procedur
   biurokratycznych wniosek i petycję przesyłamy en-bloc - w jednym
   piśmie.
   *Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze
   pisma jako dwa środki prawne - wniosek  i odrębną petycję   - *vide
   -  piśmiennictwo: J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks
   postępowania..., s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej
   ustawy - materiał dostępny w sieci Internet. *
   *W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego
   pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222
   Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
   administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) *
   Oczywiście ABY NASZA PETYCJA NIE BYŁA W ŻADNYM RAZIE ŁĄCZONA z
   ewentualnym PÓŹNIEJSZYM trybem ewentualnego zamówienia.
   Nie musimy dodawać, że jesteśmy przekonani, iż ewentualne
   postępowania będą prowadzone z uwzględnieniem zasad uczciwej
   konkurencji - i o wyborze ewentualnego oferenta będą decydować
   jedynie  ustalone przez Decydentów kryteria związane inter alia z
   zaspokojeniem aktualnego stanu prawnego, bezpieczeństwem oraz
   racjonalnym i oszczędnym wydatkowaniem środków publicznych.
   §2.1) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy
   o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu
   rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata)  - na
   podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach  - co jest
   jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych.
   Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
   Dodatkowe uzasadnienie społecznej wagi pisma i idee fixe:
   *Korespondując z brzmieniem art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostępie
   do informacji publicznej ( t.j. Dz. U. 2022 poz. 902) oraz art. 2
   ust. 3 in fine Ustawy o Petycjach - zdaniem wnioskodawcy - dane te
   powinny być ad hoc dostępne w Urzędzie – i ich kompletacja  nie
   wymaga działań związanych z długotrwałym ich przetwarzaniem oraz
     dane te wydają się szczególnie istotne z punktu widzenia interesu
   publicznego pro publico bono  a sprawy związane z ułatwieniem
   procesu inwestycyjnego i zaspokojeniem praw
   Petentow/Interesantów/Inwestorów to - w mniemaniu
   wnioskodawcy/petycjodawcy* - wartości wymagające szczególnej ochrony
   w imię dobra wspólnego (...) - nawiązując osnowy powyższego wniosku. *
   §3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego
   wniosku/petycji*  w trybie §7  Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
   z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i
   rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5,
   poz. 46) -  na adres poczty elektronicznej
   mapy-interaktywne@samorzad.pl
   §4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytań i
   petycji złożonych na mocy art. 63 Konstytucji RP - w związku z art.
     241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres poczty
   elektronicznej mapy-interaktywne@samorzad.pl
   §5) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem
   elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września
   2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j.
   Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)
  

Współwnioskodawca:
   Osoba Prawna
   Szulc-Efekt sp. z o. o.
   Prezes Zarządu - Adam Szulc
   ul. Poligonowa 1
   04-051 Warszawa
   nr KRS: 0000059459
   Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln




Załączone pliki:

Odpowiedź na petycję 8/22
(odp_dla Inicjatywa_szulc_efekt_planistyka.pdf - 356.902 KB) Data publikacji: 2022-11-02 05:51:31 Redaktor: Łukasz Kobos
Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 264

Wprowadził(a) do systemu: Łukasz Kobos, data: 2022-11-02 05:49:19
Opublikował(a): Łukasz Kobos, data publikacji: 2022-11-02 05:51:41
Ostatnia zmiana: Łukasz Kobos, data: 2022-11-02 05:51:31
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony