Petycja 8/22
Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w
rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559, ze zm.)
Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w
załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym -
stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach
zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r.
poz. 162, 1590) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (
tj. Dz.U. 2018 poz. 870)
*Data dostarczenia zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks
Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) *
Adresatem Wniosku/Petycji* - jest O*rgan ujawniony w komparycji -
jednoznacznie identyfikowalny za pośrednictwem adresu e-mail, pod
którym odebrano niniejszy wniosek/petycję. Rzeczony adres e-mail
uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.*
*W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego
pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222
Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) *
Preambuła Wniosku/Petycji*:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo
geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2020 r. poz. 782) wprowadziła istotne zmiany w ustawie z dnia 27
marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 503, ze zm.) - stopniowo nakładając na
samorządy obowiązek tworzenia danych przestrzennych dla aktów
planowania przestrzennego (APP) oraz ich udostępniania za pomocą
usług sieciowych (wyszukiwania, przeglądania i pobierania).
*Tymczasem kiedy pytaliśmy kilka lat temu o stan faktyczny w Gminach
- związany ze stopniem zaawansowania prac nad udostępnieniem
wzmiankowanych danych przestrzennych za pomocą usług sieciowych -
okazało się, że jak zwykle w Gminach - jest bardzo duże spektrum i
rozbieżności w zaawansowaniu prac. *
*Począwszy od Gmin, które w stopniu bardzo zaawansowanym uruchomiły
usługi sieciowe, spełniając nawet a priori przepisy ustawowe -
skończywszy na gminach, które w trybie Ustawy o dostępie do
informacji publicznej - udzielały informacji (jak wynika
przynajmniej z kontentu odpowiedzi) świadczących o całkowitej
nieznajomości tematu i podstawowych zagadnień z tym związanych - sic
! a co za tym idzie o zerowym stopniu zaawansowania prac nad tym
zagadnieniem. *
Dlatego biorąc pod uwagę powyższe, oraz uzasadniony społecznie -
interes pro publico bono, wnosimy:
Osnowa Wniosku:
§1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1
lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt. 2 lit. c Ustawy z dnia 6 września o
dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902)
*o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie stopnia
zaawansowania prac nad zapewnieniem bezpośredniego dostępu do danych
przestrzennych dla APP i ich zbiorów za pomocą usługi pobierania
WFS, którego wymaga Ustawodawca zgodnie z przyjętym vacatio legis
ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503, 1846) w związku z
przepisami Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy –
Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz.
U. z 2020 r. poz. 782).*
*Dla ułatwienia sporządzenia klarownej odpowiedzi - porównywalnej w
skali makro - wnioskodawca proponuje, aby rzeczony stan
zaawansowania żądany powyższym wnioskiem - Urzędnicy - w stosownej
odpowiedzi - oszacowali w skali od 0 do 100%.*
*Przy czym oczywiście 100% to zapewnienie bezpośredniego dostępu -
na dzień złożenia przedmiotowego wniosku - do danych przestrzennych
APP i ich zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla
wszystkich obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego. *
Natomiast 50% - to zapewnienie możliwości pobierania kopii danych
przestrzennych APP i ich zbiorów (np. za pośrednictwem usługi
pobierania ATOM).
*Nie ulega wątpliwości, że Gminy zapewniając bezpośredni dostęp do
danych przestrzennych aktów planowania przestrzennego będą
optymalizować lokalny proces inwestycyjny, co przyczyni się do
ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia
pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego
zaspokajania potrzeb ludności - scilicet zaspokoją art. 241 KPA, na
który tak często powołujemy się w związku z naszymi wnioskami. *
*Wszystko oczywiście ma być wykonane - jak zwykle za pieniądze
Podatników* - zatem tym większy niepokój o to czy nasze pieniądze
zostaną w tym przypadku racjonalnie wydatkowane - a końcowym efektem
będzie to, że do danych przestrzennych zostanie zapewniony
bezpośredni dostęp online, co umożliwi ich analizowanie i
przetwarzanie w zestawieniu z danymi z obszaru całej Polski i UE.
Przez długi czas o dane tego typu trzeba było wnioskować, co
znacznie wydłużało proces inwestycyjny. Obecnie osoby fizyczne i
podmioty, które wykonują rekonesans - badając tereny, przygotowując
plany inwestycyjne i pozyskując tereny pod zabudowę - zgodnie z
intencjami ustawodawcy, rzeczone dane będą mogły pobierać i
analizować online.
Tyle de iure (...) , ale jak to na ogół bywa - w empirii zwykle w
Gminach - napotyka się na wiele trudności - o czym świadczy np.
bogata judykatura dot. zapewnienia bezpośredniego dostępu przez
Gminy do danych przestrzennych tworzonych dla aktów planowania
przestrzennego (...) etc.
Czytając wyroki, aż trudno nadziwić się bezczynności, jaką
prezentują urzędnicy w tym obszarze zadań powierzonych im przez
Ustawodawcę i Podatników.
Zatem prawa Podatników zagwarantowane ww. aktami prawa oraz
określone i uszczegółowione dodatkowo w Ustawie z dnia 4 marca 2010
r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 214) oraz w Ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych
danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1641, ze zm.) - są często martwe.
A priori zastrzegamy sobie możliwość opublikowania wybranych
odpowiedzi na na naszych portalach i jak zwykle wnosimy o pełną
publikację poniższej petycji.
Dodatkowo
*§1.2) Na mocy wzmiankowanych powyżej przepisów, art. 61 Konstytucji
RP, w trybie art. 6 ust. 1 Ustawy o dost. do inf. publ. (t.j. Dz.
U. z 2020 r. poz. 2176) wnosimy o podanie danych kontaktowych
urzędnika, który w ramach powierzonych mu kompetencji i zadań
odpowiedzialny jest w Urzędzie za wyżej sygnalizowany obszar zadań
publicznych. *
*§1.3) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań -
wnosimy o opublikowanie treści wniosku na stronie internetowej
podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego
(Adresata). W przypadku wniosku w trybie ustawy o dostępie do
informacji publicznej prośba jest fakultatywna gdyż - obowiązek
taki istnieje jedynie w przypadku petycji. *
*Notabene chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie, jesteśmy
przekonani, że Urząd również. *
II - Petycja Odrębna
§2) *W trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 tj. z dnia
2018.05.10) - biorąc pod uwagę, powyższą argumentację wnioskujemy
o jak najszybsze zaspokojenie wyżej powołanych przepisów oraz
zapewnienie bezpośredniego dostępu do danych przestrzennych i ich
zbiorów za pośrednictwem usługi pobierania WFS dla wszystkich
obowiązujących w gminie aktów planowania przestrzennego, w formie
przewidzianej przez Ustawodawcę w stosownych terminach.*
* Zdaniem wnoszącego - niniejsze pismo należy go procedować
dwutorowo - poniższą część w trybie ustawy o petycjach i powyższą
część w trybie ustawy o dostępie do inf. publicznej. Dla
zmniejszenia marnotrawstwa papieru i ograniczenia procedur
biurokratycznych wniosek i petycję przesyłamy en-bloc - w jednym
piśmie.
*Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze
pisma jako dwa środki prawne - wniosek i odrębną petycję - *vide
- piśmiennictwo: J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks
postępowania..., s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej
ustawy - materiał dostępny w sieci Internet. *
*W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego
pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222
Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) *
Oczywiście ABY NASZA PETYCJA NIE BYŁA W ŻADNYM RAZIE ŁĄCZONA z
ewentualnym PÓŹNIEJSZYM trybem ewentualnego zamówienia.
Nie musimy dodawać, że jesteśmy przekonani, iż ewentualne
postępowania będą prowadzone z uwzględnieniem zasad uczciwej
konkurencji - i o wyborze ewentualnego oferenta będą decydować
jedynie ustalone przez Decydentów kryteria związane inter alia z
zaspokojeniem aktualnego stanu prawnego, bezpieczeństwem oraz
racjonalnym i oszczędnym wydatkowaniem środków publicznych.
§2.1) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy
o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu
rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na
podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach - co jest
jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych.
Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Dodatkowe uzasadnienie społecznej wagi pisma i idee fixe:
*Korespondując z brzmieniem art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostępie
do informacji publicznej ( t.j. Dz. U. 2022 poz. 902) oraz art. 2
ust. 3 in fine Ustawy o Petycjach - zdaniem wnioskodawcy - dane te
powinny być ad hoc dostępne w Urzędzie – i ich kompletacja nie
wymaga działań związanych z długotrwałym ich przetwarzaniem oraz
dane te wydają się szczególnie istotne z punktu widzenia interesu
publicznego pro publico bono a sprawy związane z ułatwieniem
procesu inwestycyjnego i zaspokojeniem praw
Petentow/Interesantów/Inwestorów to - w mniemaniu
wnioskodawcy/petycjodawcy* - wartości wymagające szczególnej ochrony
w imię dobra wspólnego (...) - nawiązując osnowy powyższego wniosku. *
§3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego
wniosku/petycji* w trybie §7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i
rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5,
poz. 46) - na adres poczty elektronicznej
mapy-interaktywne@samorzad.pl
§4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytań i
petycji złożonych na mocy art. 63 Konstytucji RP - w związku z art.
241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres poczty
elektronicznej mapy-interaktywne@samorzad.pl
§5) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem
elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września
2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j.
Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)
Współwnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes Zarządu - Adam Szulc
ul. Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
Załączone pliki:
Odpowiedź na petycję 8/22
(odp_dla Inicjatywa_szulc_efekt_planistyka.pdf - 356.902 KB) Data publikacji: 2022-11-02 05:51:31 Redaktor: Łukasz Kobos
Wprowadził(a) do systemu: Łukasz Kobos, data: 2022-11-02 05:49:19
Opublikował(a): Łukasz Kobos, data publikacji: 2022-11-02 05:51:41
Ostatnia zmiana: Łukasz Kobos, data: 2022-11-02 05:51:31
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony