Wersja archiwalna z dnia 2019-01-09 13:10:35
|
Rejestr
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości.
Podstawa
prawna: art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z
późn. zm.) oraz ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
(Dz. U. poz. 646 z późn. zm.).
Termin
realizacji: Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w
rejestrze. Zgodnie z art. 9ca ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach organ prowadzący rejestr działalności
regulowanej jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do tego
rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o
wpis wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej i oświadczeniem o
spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności
gospodarczej, dla której rejestr jest prowadzony. Jeżeli organ
prowadzący rejestr działalności regulowanej nie dokona wpisu
w terminie, o którym mowa powyżej, a od dnia wpływu wniosku
do tego organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć
działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał
przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż
przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji
termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od
dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
Rejestr
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, zwany dalej "rejestrem",
prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu
na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości.
Wymagane
dokumenty:
Wypełniony
formularz wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w
gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości;
Dowód uiszczenia
opłaty skarbowej;
Oświadczenie o
spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości;
Pełnomocnictwo -
w przypadku ustalenia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo
poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Opłaty:
Wpis do rejestru działalności regulowanej podlega opłacie
skarbowej - dowód uiszczenia opłaty należy dołączyć do wniosku
o dokonanie wpisu. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006
r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1044 z późn.
zm.) oraz załącznikiem do tej ustawy:
część
I ust. 36, pkt 9a - wysokość opłaty skarbowej za wpis do rejestru
działalności regulowanej wynosi 50,00 zł;
część I ust. 37 -
wysokość opłaty skarbowej za dokonanie zmiany w rejestrze
działalności regulowanej w zakresie rozszerzenia zakresu
działalności wynosi 25 zł;
część II ust.
21 - wysokość opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o
wykreśleniu z rejestru działalności regulowanej wynosi 17,00 zł.
Wniosek
o wpis: Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje
się na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Wniosek o wpis do rejestru
powinien zawierać:
firmę,
oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres
przedsiębiorcy;
numer identyfikacji
podatkowej (NIP);
określenie
rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
Do
wniosku o wpis do rejestru dołącza się dowód uiszczenia opłaty
skarbowej oraz oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych
do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości o następującej treści:
"Oświadczam, że: 1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą; 2)
znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2018 poz.
1454). Oświadczenie, o którym mowa powyżej, powinno zawierać
także:
firmę,
oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres
przedsiębiorcy;
oznaczenie miejsca i
datę złożenia oświadczenia;
podpis
przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania
przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej
funkcji.
Wójt,
burmistrz lub prezydent miasta, dokonując wpisu do rejestru, nadaje
przedsiębiorcy numer rejestrowy oraz przetwarza dane wpisane do
rejestru i zapewnia bezpieczeństwo tych danych.
Uwagi:
Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących
wymagań:
posiadania
wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego
stanu technicznego;
utrzymania
odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
spełnienia wymagań
technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
zapewnienia
odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy
magazynowo-transportowej.
Zakończenie
działalności: W przypadku zakończenia działalności
polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych przedsiębiorca
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest
obowiązany złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania
wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.
Wykreślenie
z rejestru: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykreśla
przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu
informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo
z Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Wykreślenie
z rejestru następuje także w przypadku gdy:
wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania
działalności gospodarczej objętej wpisem;
stwierdzono
trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności
gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem;
stwierdzono, że
przedsiębiorca po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne
lub odpady zielone do instalacji innych niż regionalne instalacje
do przetwarzania odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem art. 9e
ust. 1a-1c oraz art. 9l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
Wykreślenie
z rejestru w przypadkach określonych w pkt 2 i 3 następuje w drodze
decyzji.
Zakaz
wykonywania działalności: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta
wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę
działalności objętej wpisem, w przypadku gdy:
przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9c
ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach, niezgodne ze stanem faktycznym;
przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem
do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ
terminie;
stwierdzi rażące
naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności
regulowanej przez przedsiębiorcę.
Przed
wydaniem decyzji wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze
postanowienia, wyznacza termin usunięcia stwierdzonych naruszeń,
zawieszając na ten czas postępowanie. Termin ten nie może być
dłuższy niż rok od dnia doręczenia przedsiębiorcy postanowienia.
Decyzja, o której mowa powyżej, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
W
przypadku wydania decyzji, o której mowa powyżej, wójt, burmistrz
lub prezydent miasta z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z rejestru.
Ponowny
wpis do rejestru: Przedsiębiorca, którego wykreślono z
rejestru, może uzyskać ponowny wpis do rejestru w tym samym
zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie
3 lat od dnia wykreślenia z rejestru z powodów:
1.
przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9c
ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach, niezgodne ze stanem faktycznym;
przedsiębiorca
nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania
działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie;
stwierdzi rażące
naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności
regulowanej przez przedsiębiorcę.
stwierdzono, że
przedsiębiorca po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne
lub odpady zielone do instalacji innych niż regionalne instalacje
do przetwarzania odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem art. 9e
ust. 1a-1c oraz art. 9l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
|