Wersja archiwalna z dnia 2022-02-15 11:53:41
|
Informowanie o braku dostępności oraz wnioskowanie o zapewnienie
dostępności
Podstawa prawna: ustawa z
dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi
potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062)
Informowanie o braku dostępności
architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (podstawa prawna: art. 29
ustawy)
- Każdy, bez konieczności wykazania interesu
prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku
dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek o zapewnienie
dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (podstawa prawna:
art. 30 ustawy)
- Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami,
masz prawo, po wykazaniu interesu faktycznego, wystąpić do podmiotu publicznego
z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub
informacyjno-komunikacyjnej.
- To prawo przysługuje również twojemu
przedstawicielowi ustawowemu. Wykazanie interesu faktycznego wymaga
podania konkretnej potrzeby skorzystania z usług podmiotu publicznego (np.
udział w wydarzeniu organizowanym przez podmiot publiczny).
Składając wniosek o
zapewnienie dostępności należy:
- podać dane kontaktowe osoby składającej wniosek;
- wskazać bariery, które utrudniają lub
uniemożliwiają dostępność architektoniczną lub informacyjno-komunikacyjną;
- wskazać sposób kontaktu z osobą składającą
wniosek;
- wskazać preferowany sposób zapewnienia
dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie
określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14
dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe,
podmiot powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje
nowy termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku
o zapewnienie dostępności.
Gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku
o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, podmiot
publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości
zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.
W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia
skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON,
w terminie 30 dni, zgodnie z zapisami art. 32 ustawy o
zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Żądanie
zapewnienia dostępności cyfrowej
Podstawa prawna: ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 848)
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej (podstawa prawna:
art. 18 ustawy)
- Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia
dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub
elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą
alternatywnego sposobu dostępu
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
- wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo;
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony
internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej
zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z
żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww.
terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem
o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność,
jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia
z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli będzie to
mogło naruszyć integralność lub wiarygodność przekazywanych informacji. Jeśli
podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę
występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje
alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej
w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego
sposobu dostępu - osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu
publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia
dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno –
komunikacyjnej lub żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej można:
- złożyć osobiście w biurze obsługi interesanta w godzinach od 7.00 do
15.00;
·
przesłać na adres: Urząd Gminy w Solcu-Zdroju, ul. 1
Maja 10, 28-131 Solec-Zdrój;
- przesłać za pośrednictwem EPUAP;
- przesłać pocztą elektroniczną na adres: ug@solec-zdroj.pl.
|