Wymagania w zakresie odbierania odpadów komunalnychDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2010-04-15 12:42:37

Uchwała Nr XXXIII/155/09

Rady Gminy Solec-Zdrój

z dnia 28 grudnia 2009 roku


w sprawie wymagań jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Solec-Zdrój.




Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1

ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; zm.: 2002 r. Nr 23,poz.220, Nr 62,poz.558, Nr 113, poz.984; Nr 153, poz.1271 ; Nr 214, poz.1806, 2003r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz.1568; 2004 r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz.1203; 2005r. Nr 172. poz.1441; 2006 r. Nr 17,poz. 128; Nr 181, poz.1337; 2007 r. Nr 48,poz. 327; Nr 138,poz.974; Nr 173,poz. 1218; 2008 r. Nr 180, poz. 1111; Nr 223, poz.1458; 2009 r. Nr 52,poz. 420), art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz.2008; zm. 2006r. Nr 144, poz. 1042; 2008 r. Nr 223, poz. 1464; 2009r. Nr 18,poz.97; Nr 79,poz.666; Nr 92,poz.753) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2005 roku w sprawie szczegółowego sposobu określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia (Dz. U. z 2006 r. Nr 5 poz. 33)

Rada Gminy Solec-Zdrój uchwala co następuje:

§ 1


1. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinien spełniać następujące wymagania

1) posiadać zaplecze techniczno   biurowe,

2) posiadać specjalistyczne środki transportu, przystosowane do bezpyłowego odbierania oraz transportu odpadów komunalnych:

a) spełniające wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym ( tj. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz.908 z późn. zm.),

b) trwale oznakowane adresem i nazwą firmy,

c) wyposażone w narzędzia umożliwiające posprzątanie terenu po opróżnieniu pojemników,

d) zabezpieczone przed niekontrolowanym wydostaniem się na zewnątrz pojazdu transportowanych odpadów komunalnych, wycieków i innych,

3) posiadać instalację umożliwiającą odbieranie odpadów komunalnych z urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w uchwale Rady Gminy Nr XXX/165/06 z dnia 30.03.2006r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Solec Zdrój,

4) posiadać środki transportu przystosowane do odbioru odpadów zebranych selektywnie, opisane w Gminnym Planie Gospodarki Odpadami (GPGO),

5) posiadać środki techniczne umożliwiające zorganizowanie selektywnego, zindywidualizowanego odbioru odpadów zebranych selektywnie, zgodnie z zapisami GPGO,

6) posiadać możliwości selekcji odpadów zmieszanych w stopniu umożliwiającym osiąganie w kolejnych latach wskaźników odzysku i recyklingu wynikające z GPGO także w sytuacji, gdy selekcja przez właścicieli nieruchomości nie będzie realizowana w stopniu wystarczającym.

7) posiadać środki techniczne umożliwiające prowadzenie ewidencji zbieranych odpadów oraz przekazywanie organowi gminy, drogą elektroniczną lub w wersji papierowej, danych wymaganych przepisami, a w szczególności:

a) masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych lub ilości i rodzaju nieczystości ciekłych z obszaru gminy w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy,

b) sposobu zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych,

c) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,

d) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nie składowanych na składowisku odpadów i sposoby ich zagospodarowania,

e) wykazu umów zawartych z właścicielami nieruchomości na odbieranie odpadów komunalnych,

f) wykazu właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły w terminie do 15 dnia po upływie każdego miesiąca,

g) rocznego sprawozdania w zakresie ilości zebranych i przekazanych do recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych w terminie do 25 stycznia roku następującego po roku objętym sprawozdaniem,

h) na wezwanie - kopii kart ewidencji odpadów oraz kart przekazywania odpadów, prowadzonych zgodnie z wzorem określonym w załącznikach do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 lutego 2006r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów ( Dz. U. Nr 30, poz.213),

8) posiadać aktualną umowę na składowanie odpadów na składowisku określonym w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Solec Zdrój lub wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których odpady mają być przekazywane.

2. Powyższe wymagania powinny zostać uprawdopodobnione odpowiednimi dokumentami.

3. Dokumentami, o których mowa pkt. 2 są w szczególności:

1) tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się zaplecze techniczno-biurowe,

2) tytuł prawny do dysponowania pojazdami, o których mowa w § 1 pkt 1 ppkt 2, wraz z ich opisem technicznym.

§ 2

1. Przedsiębiorca, o którym mowa w § 1 obowiązany jest, uwzględniając zapisy wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, gminnego planu gospodarki odpadami oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Solec-Zdrój, do unieszkodliwiania odpadów komunalnych poprzez:

1) przekazywanie odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Solec-Zdrój na składowisko, o którym mowa w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku” lub wojewódzkim planie gospodarki odpadami,

2) przekazywanie zebranych selektywnie odpadów do zakładu posiadającego stosowne zezwolenie,

3) prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi w sposób zapewniający osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych zgodnie z PGO dla EZGOK w Rzędowie, którego Gmina jest członkiem w zakresie dotyczącym Gminy Solec Zdrój.

4) prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi gwarantujące ograniczenie ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na składowisko zgodnie z założeniami GPGO.


§ 3

Przedsiębiorca przed przekazaniem odebranych odpadów komunalnych do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania o którym mowa w § 1 pkt. 1 ppkt. 8 zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach może prowadzić sortowanie lub kompostowanie tych odpadów w instalacjach, do których posiada tytuł prawny.


§ 4

Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych powinien spełniać następujące wymagania:

1)posiadać zaplecze techniczno-biurowe w  postaci bazy transportowej, wraz z odpowiednimi miejscami postojowymi umożliwiającymi wykonanie zabiegów sanitarno-porządkowych,

2)posiadać sprzęt samochodowy (pojazdy asenizacyjne) umożliwiający opróżnienie zbiornika bezodpływowego uwzględniający specyfikę ukształtowania terenu, zgodnie z  technicznymi oraz sanitarno   porządkowymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193, poz.1617),

3)posiadać środki techniczne umożliwiające prowadzenie ewidencji ilości opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz przekazywanie organowi gminy, drogą elektroniczną lub w wersji papierowej, danych wymaganych przepisami, a w szczególności:

a) ilości i rodzaju odebranych nieczystości ciekłych z obszaru gminy w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy

b) wykazu umów zawartych z właścicielami nieruchomości na opróżnianie zbiorników bezodpływowych,

c) rocznego sprawozdania w zakresie ilości zebranych i przekazanych do stacji zlewnej nieczystości ciekłych w terminie do 25 stycznia roku następującego po roku objętym sprawozdaniem.

d) wykazu właścicieli, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych oraz wykazu właścicieli nieruchomości z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły, w terminie do 15 dnia po upływie każdego miesiąca

4) posiadać aktualną umowę, bądź być właścicielem stacji zlewnej, do której odprowadzane będą nieczystości płynne.


§ 5

1. Świadczenie usług odbierania odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości może być prowadzone wyłącznie na podstawie umowy oraz warunków w niej określonych.

2. Przedsiębiorca zobowiązany jest do wystawiania dowodu korzystania z jego usług zawierającego datę odebrania, ilość, rodzaj odpadów oraz wysokość opłaty za świadczoną usługę.




§ 6

1. Przedsiębiorca ma obowiązek odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych z terenu gminy Solec Zdrój zgodnie z zapisami uchwały Nr XXX/165/06 Rady Gminy Solec-Zdrój z dnia 30.03.2006. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Solec Zdrój, przy zachowaniu warunków nie powodujących zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców oraz przy zachowaniu warunków sanitarno-higienicznych.

  1. Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów według rozporządzenia Ministra Środowiska z 14 lutego 2006 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. z 2006 r. Nr 30 poz. 213)

  2. Przedsiębiorca jest zobowiązany do przekazywania marszałkowi Woj. Świętokrzyskiego zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi według rozporządzenia Ministra Środowiska z 25 maja 2007 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych (Dz. U. z 2007r. Nr 101 poz. 686)


§ 7

1. Wydane zezwolenie może być cofnięte bez odszkodowania w przypadku nie wypełnienia przez przedsiębiorcę wymagań określonych w niniejszej uchwale zgodnie z art. 9 ust 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

2. Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z wykonania obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony środowiska określonych w zezwoleniu.


§ 8


Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 9


Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty publikacji.

Przewodniczący

Zenobiusz Kowalczyk




Powrót