Wersja archiwalna z dnia 2016-10-24 09:19:11
|
Ponowne
wykorzystywanie informacji sektora publicznego stanowi wykorzystywanie przez osoby
fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości
prawnej, informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub
niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została
wytworzona.
Zasady
udostępniania informacji publicznych będących w posiadaniu Gminy Solec-Zdrój w
celu ich ponownego wykorzystywania
I. Ponownemu
wykorzystywaniu podlega informacja sektora publicznego:
- udostępniona w systemie
teleinformatycznym Gminy Solec-Zdrój, w szczególności na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej Gminy Solec-Zdrój lub zamieszczona w serwisie
internetowym Gminy Solec-Zdrój www.solec-zdroj.pl;
- udostępniona w inny sposób niż
w systemie teleinformatycznym Gminy Solec-Zdrój (np. zawarta we
wprowadzonych do obrotu nośnikach lub wyemitowana przez inne źródło
informacji);
- przekazana na wniosek o ponowne
wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
II. Warunki
ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- Dla Informacji sektora
publicznego udostępnianych w systemie teleinformatycznym Gminy
Solec-Zdrój, w szczególności w BIP lub udostępnianych przez jednostki
Gminy Solec-Zdrój w sposób inny niż w BIP:
Jeśli dla
danej informacji sektora publicznego, udostępnionej w powyższy sposób, nie
zostały określone inne warunki ponownego wykorzystywania, osoby fizyczne, osoby
prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
wykorzystujące ponownie te informacje, są zobowiązane do:
- poinformowania o źródle (np.:
adresie www BIP podmiotu, adresie www innego źródła udostępniającego
informację, wskazaniu nośnika lub źródła emisji), czasie wytworzenia i
pozyskania informacji sektora publicznego od Gminy Solec-Zdrój;
- informowania o przetworzeniu
informacji ponownie wykorzystywanej;
- podania zakresu odpowiedzialności
Gminy Solec-Zdrój za udostępniane lub przekazywane informacje.
- Dla informacji sektora
publicznego udostępnianych na wniosek:
Gmina
Solec-Zdrój może złożyć ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania
lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie odrębnie dla
każdego wniosku i przekazać ją wnioskodawcy w trybie określonym przez art. 23
ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016
r., poz. 352).
W rozumieniu
art. 12 ust. 2 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora
publicznego, ofertę stanowią warunki ponownego wykorzystywania określone przez
Gminę Solec-Zdrój w odniesieniu do informacji sektora publicznego
udostępnionych w inny sposób niż w BIP lub informacja o wysokości opłat za
ponowne wykorzystywanie, jeżeli zostały ustalone.
III. Sposób korzystania z informacji sektora publicznego spełniających cechy
utworu lub stanowiących bazę danych
Gmina
Solec-Zdrój zapewnia możliwość dowolnego wykorzystywania utworu lub przedmiotu
praw pokrewnych w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
(tj.: Dz. U. z 2016, poz. 666; zm. Dz. U. z 2016 r. poz. 1333) lub bazy danych,
do celów komercyjnych i niekomercyjnych, tworzenia i rozpowszechniania kopii
utworu lub bazy danych, w całości lub we fragmentach, oraz wprowadzania zmian i
rozpowszechniania utworów zależnych, pod warunkiem, że nie narusza to
ww. ustawy lub ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. Nr
128, poz. 1402; zm.: 2004 r. Dz. U. Nr 96, poz. 959; 2007 r. Nr 99, poz. 662 i
Nr 176, poz. 1238), z zastrzeżeniem praw przysługujących podmiotom trzecim.
W
szczególności, każdy kto ponownie wykorzystuje udostępnianą przez Gminę
Solec-Zdrój informację sektora publicznego, spełniającą cechy utworu lub
przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych, zobowiązany jest do poinformowania o nazwisku, imieniu lub
pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.
IV. Tryb wnioskowy udostępniania informacji sektora publicznego w celu
ponownego wykorzystywania
- Udostępnienie informacji
sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania następuje na
wniosek, w przypadkach gdy:
- informacja sektora publicznego
nie została udostępniona w BIP lub centralnym repozytorium informacji
publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej (tj.:
Dz. U. z 2015 r. poz. 2058; zm.: Dz. U. z 2016 r. poz. 34, poz. 352 i
poz. 996), albo
- informacja sektora publicznego
została udostępniona w inny sposób, niż określony w lit. a i nie zostały
określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne
wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat,
albo
- wnioskodawca zamierza
wykorzystywać informację sektora publicznego na warunkach innych niż
zostały dla tej informacji określone, albo
- informacja sektora publicznego
została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw
określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
sektora publicznego.
- Wniosek o udostępnienie
informacji sektora publicznego winien zawierać:
- Nazwę podmiotu zobowiązanego –
nazwę podmiotu będącego dysponentem informacji sektora publicznego;
- informacje o wnioskodawcy, w
tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie
odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób
lub w formie wskazanych we wniosku;
- wskazanie informacji sektora
publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już
udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie
wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
- wskazanie celu ponownego
wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju
działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie
wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
- wskazanie formy przygotowania
informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej,
także wskazanie formatu danych;
- wskazanie sposobu przekazania
informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub
przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych
w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy o
ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Wniosek można złożyć w postaci papierowej albo elektronicznej.
- W przypadku niespełnienia
warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków,
wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania
wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
- Wniosek rozpatruje się
niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wniosku. Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, w
tym terminie wnioskodawca zostaje zawiadomiony o przyczynach opóźnienia
oraz o terminie, w jakim rozpatrzony zostanie wniosek, nie dłuższym jednak
niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.
- Jeżeli przygotowanie lub
przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o
ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, Gmina
Solec-Zdrój może złożyć ofertę zawierającą warunki ponownego
wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne
wykorzystywanie.
Do kosztów wpływających na ustalenie opłaty zalicza
się koszty związane z przygotowaniem i przekazaniem informacji sektora
publicznego w sposób i formie określonych w ofercie oraz związane z wpływem
innych czynników, jakie będą brane pod uwagę przy wnioskach nietypowych w
rozumieniu art. 17 ust. 2 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora
publicznego, a w szczególności:
- koszty materiałów
wykorzystanych do sporządzenia wydruków i kserokopii;
- koszty elektronicznych
nośników danych;
- czas i koszty pracy dodatkowej
związanej z przygotowaniem lub przekazaniem informacji sektora
publicznego w sposób i formie określonych w ofercie (np. koszty
przesyłki).
Wysokość
opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu
przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego
wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
V. Informacja o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy
wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz
o prawie do sprzeciwu:
- Gmina Solec-Zdrój w drodze
decyzji, odmawia wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji
sektora publicznego, w przypadku gdy prawo do ponownego wykorzystywania
podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 6 ustawy o ponownym
wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
- Wnioskodawca, który otrzymał
ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora
publicznego, lub wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji
sektora publicznego może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty,
złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy o dostępie do
informacji sektora publicznego albo zawiadomić o przyjęciu oferty. Brak
zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania
oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku. W przypadku
otrzymania sprzeciwu Gmina Solec-Zdrój, w drodze decyzji, rozstrzyga o
warunkach ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego lub o
wysokości opłat.
- Do decyzji o odmowie wyrażenia
zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od
decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania informacji sektora
publicznego lub o wysokości opłat, stosuje się przepisy ustawy z dnia 14
czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tj.: Dz. U. z
2016 r. poz. 23; zm.: 2016 r. Dz. U. poz. 868, 936 i 1579).
- Do skarg rozpatrywanych w
postępowaniach o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj.: Dz. U. z 2016 r. poz.
718; zm.: poz. 846 i poz. 996) z tym, że:
- przekazanie akt i odpowiedzi
na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
- skargę rozpatruje się w
terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
VI. Umowy o
udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego
zawarte z Gminą
Solec-Zdrój
Gmina
Solec-Zdrój nie zawarła umów o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z
informacji sektora publicznego.
VII. Zasady
odpowiedzialności Gminy Solec-Zdrój
Gmina
Solec-Zdrój nie ponosi odpowiedzialności za:
- szkody spowodowane pozyskaniem
informacji sektora publicznego lub ponownym wykorzystywaniem informacji
sektora publicznego, zamieszczonej na stronach BIP lub w innym gminnym
serwisie internetowym, udostępnianej na wniosek lub pozyskanej w inny
sposób, wykorzystywanej ponownie z naruszeniem warunków udostępniania lub
ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego;
- szkody spowodowane przez dalsze
udostępnienie informacji sektora publicznego przez podmioty ponownie ją
wykorzystujące z naruszeniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w
tym dalsze udostępnianie informacji sektora publicznego z naruszeniem
przepisów regulujących ich ochronę m.in. przepisów ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych, ustawy o
ochronie danych osobowych, ustawy o ochronie informacji niejawnych itd.
W zakresie
nieobjętym powyższą regulacją zasady udostępniania informacji sektora
publicznego celem ich ponownego wykorzystywania w sposób szczegółowy unormowane
zostały w ustawie z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym
wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 352).
|